Interview: Simon Elkjær, NiceHair.dk

Følger du med på den danske e-handelsscene, har du helt sikkert hørt om NiceHair.dk, der siden 2009 har solgt hår- og kosmetikprodukter i stor stil. Med en årsomsætning i 2012 på 70 mio. kroner og udnævnelsen til “Brugernes Favorit” ved E-handelsprisen 2013 er den jyske vækstkomet en særdeles interessant forretning - og det kan dagens “gæst” tage en lille del af æren for.

Jeg har stillet Simon Elkjær 10 spørgsmål om jobbet som IT- & Online Marketingchef (og partner) hos NiceHair.dk:

Hvem er Simon Elkjær?

Jeg kommer fra Esbjerg og er i skrivende stund 23 år gammel. Jeg har ikke færdiggjort andet uddannelse end en 10. klasses eksamen. Jeg har dog været i Web-branchen længe – faktisk siden jeg var 12 år har jeg drevet mit første website og/eller været freelancer. Jeg fik mit første fuldtidsjob i branchen som 18 årig, og omkring 20års alderen var det e-handel det endte med.

Kan du beskrive dit job? Hvad laver en IT & Online marketingchef/partner hos NiceHair?

Jeg bruger rigtig meget tid på Google Analytics, Adwords, Facebook, Photoshop, Planlægning af kampagner, opsætte kampagner og opsætning på website (landingpages). Yderligere, er jeg stadigvæk lidt med inde over nyhedsbrevsudsendelserne og til sidst en lille smule programmering. Vi prøver så vidt muligt at planlægge vores opgaver så meget som vi kan, men vi oplever ofte at det bedst kan betale sig at reagere hurtigt på de udfordringer og ideer, der måtte opstå hen ad vejen.

Hvilken type færdigheder skal man have, for at kunne udføre dit job?

Programmering, Database-kendskab, Google Analytics, Google Adwords, Facebook annoncering, Photoshop, (webdesign). Før i tiden sad jeg med det hele selv i virksomheden, i dag bruger jeg det mest til at forstå det som mine kolleger laver og hjælpe dem med at nå frem til den bedste løsning.

Når man arbejder i en vækstende virksomhed er det ikke altid lige let at holde sig til afgrænsede arbejdsopgver, som dem, jeg listede ovenfor. Er der sygdom på lageret, eller går salget godt, giver jeg gerne et nap med på lageret. Så ud over at kunne, forstå søgemaskinerne og være en god købmand, er man også nødt til at kunne have mange bolde i luften på een gang – og ikke være for fin til at hjælpe til på lageret.

[...]Man skal kunne have mange bolde i luften på een gang – og ikke være for fin til at hjælpe til på lageret.

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud?

Jeg møder omkring 7:30-8.00 og er på kontoret til 16-18.00, alt efter hvor travlt der lige er.

For det meste sidder jeg på min pind hele dagen, ellers bruger jeg rigtig meget tid på at snakke i telefon og holde møder med samarbejdspartnere.

Hvis de er presset på lageret, er det typisk i tidsrummet 15.00-18.00, jeg giver en hånd med, når det en sjælden gang sker.

Lige pt. bruger jeg rigtig meget tid på at arbejde med vores udenlandsekspandering under NiceBeauty.com, det er også ret tidskrævende.

Hvad er en god dag for dig?

Rekorddag. Når vi slår omætningsrekord, helt klart! Engang var det hver måned, nu kommer de lidt sjældnere, men de kommer stadig.

Det kan også være et nye marketingstiltag, som bare viser sig at være guld værd.

Hvordan måler du din success?

Salg og konvertering. Omsætning og antal bruger/kunder online på én gang. Men selvfølgelig betyder det også rigtig meget at kunne spare nogle penge og stadig opretholde samme kadence.

Hvad er det bedste ved dit job – og hvad er det værste?

Det er svært at beskrive “Det bedste ved jobbet”, men en af de ting som gør det rigtigt spændende at arbejde med e-handel er nok at man aldrig rigtig ved hvad der venter ude i horisonten, det er umuligt at spå så langt som 6 måneder frem, selv om man kan prøve så meget man vil. Man bliver nødt til hele tiden at holde sig på tæerne for at kunne følge med og det gør hverdagen lidt mere spændende.

Sammen med landets bedste kolleger, som alle sammen gør en kæmpe indsat hver eneste dag, både for den gode stemning og for virksomhedens vækst så vil jeg nok sige at NiceHair.dk er den perfekte arbejdsplads for mig.

Det værste er helt klart servernedetid, serverfejl eller fejl som kan koste mange penge.

Hvordan kom du til at arbejde med e-handel?

Det var faktisk mere eller mindre tilfældigt. Jeg var i 2010 i gang med noget uddannelse som overhovedet ikke var noget for mig. Så jeg skulle på det tidspunkt bare bruge et job, så jeg havde en god grund til at stoppe på uddannelsen.

Jeg kontaktede NiceHair og overbeviste dem om at de skulle bruge mig, og allerede efter et par måneder spurgte jeg til muligheden for at blive partner. I november 2012 gik drømmen i opfyldelse.

I november 2012 gik drømmen i opfyldelse.

Har du et godt råd til andre, der kunne tænke sig at arbejde med e-handel?

Kom i gang og få noget erfaring, især hvis du er ung og bor hjemme. Det er nu du skal gøre det! Der er ikke nogen grund til at vente.

Jeg vil helt klart anbefale at få et spark i røven af en af Martin Thorborgs videoer og derefter oprette en Shoporama butik – og begynde at sælge i morgen. Jeg var selv tidligt ude, men jeg ville gerne have været endnu tidligere ude!

Hvis det er muligt for dig, så se om ikke du kan få en mentor. Een, som du kan sparre med og få hjælp til de ting, hvor det kniber.

[...]se om ikke du kan få en mentor.

Og så tag at få hjælp fra et billigt regnskabsfirma til at lave det for dig (med mindre det er regnskab, du brænder for). Det er spild af dine evner og din tid at tænke på, og samtidig får du ofte også en god sparrings-/samarbejdspartner. Jeg er selv utrolig glad for Talkontoret A/S.

Hvilke netbutikker handler du selv i – og hvor finder du inspiration?

Jeg handler desværre alt for lidt, jeg er alt for nærrig. Jeg har nok sidst handlet hos Komplett, men jeg synes godt nok, at deres levering er ved at blive alt for ringe.

Pt. synes jeg nok, at det er Coolstuff og Coolshop der gør noget, der ligner det bedste arbejde for deres content og produkter. Deres butikker er så lækre, at jeg er helt ked af at de ikke har noget jeg mangler.

Derudover finder jeg rigtig meget inspiration hos (ser op til) Stylepit, Nelly, Asos, Zappos og Zalando. Det er ikke alle ting, de gør jeg, er enig i – men man kan ikke argumentere imod deres succes.

Kunne du lide indlægget? Læg en kommentar eller tilmeld dig vores nyhedsbrev for at få besked ved nye skriverier på bloggen... Og husk da også at dele det med dit netværk på Twitter og G+ :-)


Skriv et svar